021-910-99-097

گواهی مالیات بر ارزش افزوده

این گواهی نامه مجوزیست که با ارائه آن فروشنده مجاز است در هنگام فروش کالا مبلغ مالیات بر ارزش افزوده آن را به فاکتور نهایی اضافه کند.

تعریف ارزش افزوده

به هرچیزی که برای برآورده کردن کردن نیاز ها و خواسته های مشتریان عرضه می شود، محصول گفته میشود. محصول می تواند یک کالای فیزیکی، خدمات، مکان، اطلاعات یا یک ایده باشد و ارزش یک محصول هزینه ایست که برای تولید آن صرف شده است .

یک محصول از بدو تولید، تا زمانی که دراختیار مصرف کننده قرار میگیرد فرایندی زنجیره ای را طی میکند ، این زنجیره با تهیه مواد اولیه و آغاز و با فروش محصول و رسیدن آن به دست مصرف کننده پایان میابد . در این میان عوامل مختلف هر کدام با کاری که بر روی مواد اولیه دارند در تبدیل آن به یک محصول نقش دارند . هر یک از این عوامل به خودی خود هزینه ای دارند که مجموع آنها ارزش نهایی محصول تاثیر گذار است.

ارزش افزوده

به افزایش ارزش پولی کالا در طی مراحل تولید ارزش افزوده گفته می شود. با عبور کالا از هر مرحله از تولید محصول ارزشی به کالا اضافه می شود که به آن ارزش افزوده می گوییم. به عبارت دیگر اختلاف بین ارزش محصول تولید شده با مجموع ارزش مواد اولیه یک محصول ارزش افزوده را تشکیل می دهد.

مثالی برای درک بهتر

محصولی را در نظر بگیرید ، برای تولید آن 1.000.000 تومان هزینه شده است ، عرضه این محصول و رساندن آن به دست مصرف کننده هزینه های جانبی دیگری را دربردارد از جمله انبار داری ، حمل و نقل ، تبلیغات و….. که مجموع این هزینه ها باعث میشود قیمت تمام شده محصول به 25.000.000 تومان برسد . به این اختلاف قیمتی 15.000.000 تومانی ارزش افزوده گفته میشود.

مالیات بر ارزش افزوده

دریافت مالیات منبع درآمدیست که دولت برای کمک به تامین و تقویت بودجه خود از آن بهره میبرد ، به طور کلی مالیات هایی که توسط دولت اخذ می شود را به دو نوع مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم تقسیم بندی می کنند که هر یک از آنها انواع مختلفی دارند .یکی از انواع این مالیاتها مالیات بر ارزش افزوده است .

مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی غیر مستقیم است که به استثنای برخی موارد، برروی کلیه کالاها و خدماتی که توسط مشاغل ، خریداری و فروخته می شوند اعمال می گردد.

مالیات بر ارزش افزوده به سه دسته تقسیم بندی می شود

مالیات بر ارزش افزوده تولیدی

این نوع ارزش افزوده هم به کالای مصرفی تولید شده و هم به کالای سرمایه ای که واحد تولیدی خریداری می کند، تعلق می گیرد.

مالیات ارزش افزوده مصرفی

این نوع مالیات بر مبنای کالاها و خدمات مصرفی است. در واقع به دلیل سرمايه گذاری و استهلاک از شمول پايه مالياتي خارج شده است و بار مالياتی از توليد به مصرف انتقال يافته است.

مالیات بر ارزش افزوده درآمدی

در واقع همان مالیات بر فروش تولید خالص کالاهاست که پس از کسر هزینه استهلاک به سرمایه گذاری خالص، ارزش افزوده از نوع درآمد به آن تعلق می گیرد.

رسیدگی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی ،از طریق ارائه اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده از جانب مشمولان قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام میگیرد . مودیان مالیاتی موظف هستند تا اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را از طریق سامانه مربوطه ارائه کرده و مبلغ آن را واریز کنند تا مشمول جریمه دیرکرد پرداخت نشوند.

موعد پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده می بایست مانند سایر موارد مالیاتی دیگر به طور مشخص و کامل در اظهارنامه مالیاتی، منعکس گردد و تا پایان مهلت مقرر شده، برای پرداخت آن اقدام گردد؛ در صورت عدم پرداخت یا اظهار آن در اظهارنامه مالیاتی، برای متخلفین جرائمی در نظر گرفته شده است، از جمله پرداخت جریمه به میزان ۷۵%مبلغ مالیات بر ارزش افزوده. بنابراین خوداظهاری و تهیه اظهارنامه مالیاتی مطابق با قانون مالیاتی سازمان امور مالیاتی بایستی در موعد مقرر انجام گرفته و ارسال گردد.

موعد پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هر ۹۰ روز یک بار (البته با فرجه ۱۵ روزه) است .

ارسال اظهارنامه دوره فصل زمستان سال قبل تا ۱۵ فروردین

ارسال اظهارنامه دوره فصل بهار تا ۱۵ تیر

ارسال اظهارنامه دوره فصل تابستان تا ۱۵ مهر

ارسال اظهارنامه دوره فصل پاییز تا ۱۵ دی

نرخ مالیات بر ارزش افزوده از سال 1394 همانطور که در بالا اشاره شد 9% تعیین گردید. این مالیات به همه کالاها و خدمات به جز ۱۷ نوع کالا و خدمات که در قانون ذکر شده است تعلق می گیرد.

گواهی مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده در هر مرحله از زنجیره تولید ،توزیع و فروش نهایی کالا یا ارائه خدمات اعمال می شود.این مالیات به عنوان نوعی هزینه به خدمات ارائه شده برای یک کالا تعلق می گیرد و در انتهای این چرخه مصرف کنندگان نهایی مسئول پرداخت این هزینه میباشند .

آنها در زمان خرید خوداین مالیات را به فروشنده می پردازند این مالیات توسط فروشندگان جمع آوری شده و از این طریق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد.

ازین رو لازم است مصرف کنندگان اطمینان حاصل نمایند که دریافت هزینه از آنها توسط فروشندگان تحت عنوان مالیات برارزش افزوده به صورت قانونی بوده و فروشنده اختیار و وجاهت قانونی لازم برای دریافت آن رادارد و خودسرانه اقدام به دریافت مبلغی تحت این عنوان از مشتریان خود نمی کنند.

بدین منظور سازمان امورمالیاتی اقدام به صدور گواهی با عنوان گواهی ارزش افزوده نمود و اخذ آن را برای تمامی کسب و کار های مشمول اعمال مالیات بر ارزش الزامی کرد .

این گواهی نامه مجوزیست که با ارائه آن فروشنده مجاز است در هنگام فروش کالا مبلغ مالیات بر ارزش افزوده آن را به فاکتور نهایی اضافه کند .

در این گواهینامه، شماره اقتصادی فروشنده، نام شرکت / فروشگاه / کارگاه، تاریخ ثبت، نام و نام خانوادگی مدیرعامل، نشانی قانونی شرکت / کارگاه / فروشگاه ، تاریخ مشمولیت قانون ارزش افزوده، تاریخ شروع و تاریخ انقضا گواهینامه درج شده است. پرداخت مالیات ارزش افزوده به فروشندگانی که اعتبار گواهینامه ثبت نامی آن ها تمام شده، مجاز نیست.

خریداران می توانند برای کسب اطمینان بیشتر و قبل از پرداخت هر گونه مبلغی با عنوان ارزش افزوده ، از فروشنده گواهینامه ارزش افزوده را درخواست کند و پس از حصول اطمینان از اعتبار آن پرداخت نهایی خود را انجام دهند.

این گواهینامه با توجه به سنجش و تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده به مدت ۶ ماه تا یک سال معتبر خواهد بود

شما میتوانید برای مشاوره اخذ گواهینامه ارزش افزوده با مشاورین ما از طریق تماس تلفنی و واتس اپ در ارتباط باشید .

پیمایش به بالا